Je pôst vhodný aj pre mňa?

Sviatky sú za nami. Za oknami ešte sem-tam blikajú svetielka vianočných stromčekov, ale čoskoro budú minulosťou.

Čo však mnohým z nás zostáva sú pribraté kilogramy. Zväčša nechcené.

Môj partner hlási + 5, ja skromnejší+1 kilogram.

Koľko sa podarilo pribrať vám?

Otázkou je, kde sa zvýšená hmotnosť prejaví. Najčastejšie  v tukovom tkanive.

Tukové tkanivo je významným orgánom nášho tela, okrem funkcie zásobárne energie sa v ňom tvoria desiatky významných látok (medzi nimi aj hormóny), ktoré ovplyvňujú náš zdravotný stav. Je nás ale väčšina, ktorá ho chce mať menej a zväčša inde, ako ho práve máme.

Koľko by sme ho mali mať v tele?

Jednoducho povedané tvorí nás voda, tuk, bielkoviny, sacharidy a minerálne látky. Keďže je každý z nás jedinečný, líšime sa nielen  množstvom týchto zložiek, ale aj ich vzájomnými pomermi.

Líšia sa aj telá mužov a žien navzájom a s vekom sa mení percentuálne zastúpenie základných látok.

Dnes už existujú normy na všetko, tak aj na obsah tuku v tele priemerného muža a ženy. Ak sa chcete porovnať, ponúkam orientačnú tabuľku. Nie je v nej zohľadnený vek. Vyššie hodnoty sa viažu práve k nemu.

Množstvo telesného tuku Ženy Muži
Minimálny (esenciálny) 8  % 5 %
Podpriemerný 14 -23 % 5 -15%
Priemerný 24-32 % 16 -25 %
Nadpriemerný Viac ako 32 % Viac ako 25 %

 

V ktorej kategórii ste sa našli? Možno neviete koľko % tuku obsahuje vaše telo.

Ako to zistíte?

Jednou z možností je odvážiť sa na digitálnej váhe s tukomerom. Cenovo sú dostupné napr. značky Omron. Váha dokáže podľa rozdielnej vodivosti odhadnúť, koľko % máte v tele tuku, vody a svaloviny, aj viscerálneho tuku. Presnejšie %  je možné získať laboratórnymi metódami. Tuk je rozložený pod kožou, je v bruchu, medzi črevami, pri srdci a pečeni. Ten okolo vnútorných orgánov nazývame viscerálny.

Zmeria vám ho aj váš obvodný lekár, alebo v poradni výživy. Niekedy vás oslovia cudzí ľudia v nákupnom centri a zmerajú vám ho zadarmo. Je viac možností ako zistiť svoje hodnoty, pokiaľ vás to naozaj zaujíma.

Tak čo s tým tukom navyše?

 Zo skúsenosti viem, že schudnúť sa dá rýchlejšie, ako znížiť množstvo tuku v tele. Najmä ten okolo pása sa vás drží a drží. Kým ho nemáte, tak si svoj štíhly pás strážte. A strážte si ho aj vtedy, keď ste sa pneumatiky už raz dokázali zbaviť. Platí to aj o tuku na stehnách a zadku.

Pravidelne si ho sledujte, aj keď len na základe obľúbených nohavíc. Pridajte striedmu pestrú strava a pravidelný pohyb. S pribúdajucimi rokmi si naše telo každú navyše prijatú kalóriu ukladá do zásoby ako ten najväčší držgroš.

A keďže sme to cez Vianočné sviatky asi všetci prehnali s množstvom dobrého domáceho jedla a sladkostí, môže   pomôcť aj vám môj obľúbený pôst. Teda ak chcete. Nie som masochista, ale už poznám pocity ľahkosti a čistoty po ňom, preto som si ho obľúbila.

Chcela som si vyskúšať aj dlhšiu – 14 dňovú hladovku, ale po prvýkrát pod lekárskym dohľadom. Vyskúšala som ju v auguste v Rusku a opísala v mojom eBooku zadarmo Ako som omladla za 14 dní o 14 rokov.

Delíme sa do skupín, ktorým pôst nerobí problém, ktorí ho kategoricky odmietajú a potom sú váhaví, ktorí by aj skúsili. Ja patrím do prvej skupiny. Keď som prvýkrát čítala o hladovaní, hneď som si o ňom začala študovať všetko dostupné, a skúšala som. Možno až na tretíkrát som vydržala nejesť 24 hodín. Teraz je však už pevnou súčasťou môjho života.

Niekde som sa dočítala, (neviem si spomenúť kde), že z malých detí, ktoré nechcú jesť a radi chodia po špičkách, vyrastú dospelí, ktorým hladovanie problém nerobí a môžu sa stať dokonca breathariánom. Je to človek  na pránickej výžive (pránická výživa –život bez jedla), známi je Francúz Henry Monfort, ktorý je bez jedla  už 14 rokov. Ja som vraj bola také dieťa medzi 2-3 rokom. Myslím si, že pre breathariánstvo v našom hmotnom svete okrem vôle a rozhodnutia je potrebná aj veľmi silná motivácia (napríklad zlý zdravotný stav, alebo výnimočný vhľad).

Používam jemnejšiu metódu, a to pôst v dĺžke 1-3 dni. Vtedy pijem len čistú vodu a bylinkové čaje (na čistenie pečene, krvi a ľadvín).

Striedam aj 36 hodinové hladovky a jedenkrát za štvrťrok  jednu 3 dňovú. Nebolo to na začiatku ľahké, hlavne na druhý deň som pociťovala veľký hlad. Tretí deň už bol v pohode a naozaj som mala som pocit, že už nepotrebujem  jesť. Priebeh u mňa závisí na „dobrej“ dohode samej so sebou.

Pôst nieje žiadna novinka. Ľudia sa často zriekali potravy už v minulosti a to hlavne z náboženských pohnútok. Pozorovaním na sebe zisťovali, že to má na ich zdravie blahodarný účinok. Považovali hladovanie za najlepší prostriedok očisty tela a ducha. Známe sú Hippokratove myšlienky:

 „Človek nosí lekára v sebe, len mu treba pomôcť v jeho práci. Pokiaľ nie je telo očistené, čím viac ho budeš kŕmiť, tým viac mu budeš škodiť. Pokiaľ  priveľmi kŕmime chorého, kŕmime aj chorobu“.

Ako sa pripravujem na 24 hodinový pôst

Už som spomenula, že hlavná je pre mňa dohoda samej so sebou, že som pripravená sa postiť a nič nejesť. Zároveň nemám doma žiadne chuťové lákadlá (už sa poznám) a uvarené mám len pre partnera (pokiaľ sa aj on nepridá).

Dĺžka hladovania sa volí podľa toho, čo chceme dosiahnuť. Už aj 24-36 hodinové hladovanie stačí na očistenie tráviaceho traktu.

A práve to sa nám hodí po vianočnom hodovaní.

Pred začiatkom pôstu je dobré si odpovedať na pár otázok:

  • Som psychicky pripravená /á na hladovanie?
  • Poznám svoj zdravotný stav, aby som mohol/a pôst absolvovať bez negatívnych vplyvov na zdravie ?
  • Dokážem odolať pokušeniu jesť, hlavne ak je pre mňa jedlo doslova drogou?

Ak beriete lieky, nepúšťajte sa samostatne do hladovania bez konzultácie s lekárom. Niektoré lieky sú pri hladovaní kontraindikované. Hladovaním sa zvyšuje ich účinnosť  10-20 krát.

Pokiaľ  si zodpoviete na všetky otázky,  začnite prípravou, ktorú aspoň na začiatku netreba podceniť. (Neskôr vám bude stačiť rozhodnutie).

Moja konkrétna príprava

Už deň predtým jem ľahšiu stravu bohatú na vlákninu (celozrnné kaše pšeničné, ovsené, zeleninu, orechy, ovocie). Jem aj menšie porcie , využívam dlaňovú metódu.

V deň pôstu nič nejem. Cez deň pijem len čistú vlažnú vodu minimálne 1,5 -2 l), ráno s citrónovou šťavou a kvalitný bylinkový čaj na očistu pečene a aj cez obed.  Okolo 17-18-tej si dám aj obličkový čaj.  Ráno si celé telo na sucho kefujem kefou s prírodnými štetinami (môžete použiť aj froté uterák). Večer si dám zásaditý kúpeľ. Snažím sa prechádzať na čerstvom vzduchu (aspoň 1 hodinu) a cvičím len jednoduchšie cviky. Spať idem medzi 22.-23.hodinou a spím dobre.

Keď ráno necítim hlad, opäť sa napijem vody (400 ml) a čaju. Obed si už pripravím, ale jem až keď pocítim hlad. Čiže nejem viac ako 24 hodín. Keď som rozhodnutá pre dlhšiu hladovku, pokračujem ako prvý deň.

Vy môžete začať s pôstom aj večer  o 18-tej po ľahkej večeri. Čaká vás noc a vtedy sa hladuje naozaj ľahko.

V čase pôstu sa vyhýbajte ťažkej fyzickej námahe, menej rozprávajte a čo najviac  sa prechádzajte na čerstvom vzduchu. Skončiť môžete opäť o 18 -tej na druhý deň. Dáte si ľahkú večeru z dusenej zeleniny, kašu, šťavu alebo ovocie.

Pokiaľ sa vám nepodarí hladovať celých 24 hodín, svoj pokus zopakujte o týždeň. Hlavne si nič nevyčítajte. Riaďte sa svojimi pocitmi.

Termín pre najľahší pôst

Pri hladovke jednodňovej podľa ajurvédskych zdrojov je dobre zvoliť si 11. deň po splne, alebo 11.deň po nove. Zdôvodňujú to tým, že gravitácia mesiaca zdvíha vodu z hĺbky k povrchu, čo sa odráža nielen na Zemi, ale aj v tele. Dochádza tým k účinnejšiemu očisťovaniu celého tela.

Môžete si zvoliť termín podľa fázy mesiaca ( spln, nov), alebo podľa najvyššej aktivity orgánu,  ktorý chcete prednostne očistiť.

Informácie o fázach mesiaca zistíte z lunárneho kalendára, napríklad tu http://kalendar.azet.sk/lunarny/rok/2018/.

Veľmi sa mi páči tento, ktorý si môžete stiahnuť aj zadarmo Kalendar-2018-cerveny-nos lunarny.

Na jednodenný pôst si  môžete zvykať aj postupne, 16 hodinovým pôstom. V noci nejete, lebo spíte, potom sa najete prvýkrát okolo 11-12 – tej (najlepšie ľahké zeleninové jedlo, alebo rybu, kuracie mäso, ak  nevydržíte bez mäsa). A potom ešte raz večer. Spolu nebudete jesť 16 hodín.

Takýchto dní si môžete zaradiť aj dva cez týždeň, kým sa odhodláte k 24 hodinovému pôstu.

Zásadou je vypiť  dostatočné množstvo, minimálne 1,5- 2 litre čistej vody.

Keďže sa telo počas pôstu čistí, môžu sa objaviť prechodné bolesti hlavy, alebo slabosť. Vtedy si na chvíľu oddýchnite.

Pôst môže byť dobrým očistným rituálom aj pre vaše zdravie. Lebo len čisté telo (tráviaci trakt) je aj zdravé telo.

 

Najbližší nov mesiaca bude 16.januára a spln 31.januára.

Pridáte sa ?

 

Bela
Má rada slová a možnosť ich energiou pomáhať a meniť príbehy. Vzájomnú reč duše a tela. Objavovanie princípov rovnováhy a ich uplatňovanie v živote. Hľadá a objavuje cesty k zdraviu a trvalej mladosti. Dovoľte jej inšpirovať aj vás. Je autorkou eBooku Stručný manuál zdravého starnutia, alebo Omladnúť môžete v každom veku.http://belasolar.sk/omladnut-mozeme-v-kazdom-veku/. Na svojej doméne www.belasolar.sk prezentuje svoje osobné názory, skúsenosti a odporúčania na základe všeobecne dostupných informačných zdrojov. Môj príbeh si prečítajte tu
Komentáre
  • Tajomstvo prirodzeného chudnutia

    Naučte svoje telo spaľovať tuky a dosiahnite svoju optimálnu hmotnosť

  • Ako omladnúť za 14 dní o 14 rokov
  • Denník mojej detoxikácie v Indii
  • Púť do Santiaga
  • Najnovšie články
  • Kategórie