Rozumiete svojmu tráveniu?

Mali ste radi v škole biológiu?

Za seba hovorím nie a zároveň aj škoda, lebo som si ju neskôr musela doštudovať.

Nemusí vás zaujímať, či  Langerhansove ostrovčeky ležia v Tichom oceáne, alebo niekde inde. Pokiaľ však máte problémy s inzulínom, tak viete, že je to skupina buniek v podžalúdkovej žľaze (pankrease), ktoré produkujú inzulín a glukagón, hormóny ovplyvňujúce hladinu glukózy v krvi.

Na obrázku je zjednodušená schéma tráviacej sústavy.  Tvorí ju tráviaci trakt , tvorený  ústnou dutinou, hltanom, pažerákom, žalúdkom, tenkým a hrubým črevom a tráviace žľazy. Malé sú v stene tráviaceho traktu a veľké sú samostatné orgány, ktorými sú veľké slinné žľazy, podžalúdková žľaza a pečeň.

Tráviaca sústava zabezpečuje : príjem potravy, trávenie, vstrebávanie, odstraňovanie  nestráviteľných odpadových látok.

Ako rozumieť svojmu tráveniu?

Možno si nie všetci uvedomujete úzku súvislosť medzi vašim trávením a psychikou. Vaša psychika ovplyvňuje vaše trávenie a naopak. Aké je vaše trávenie, taká je vaša psychika.

Na to, čo jesť , aby sme boli zdraví, existuje veľa protichodných odporúčaní a následne diét. Nenašli by ste spôsob, ako  im všetkým vyhovieť.

V Indii, na základe učenia ájurvedy, nám zdôrazňovali, že nielen výber, ale aj vzájomná kombinácia potravín je dôležitá. Rovnako spoznanie svojho  konštitučného  typu pomáha pri výbere potravín v priebehu dňa, ročných období, ale aj v rôznych úsekoch života.

Poďme sa teda v skratke  pozrieť na cestu potravy v tráviacom trakte.


  • Potrava sa začína tráviť v ústach. Zuby rozdrvia prijatú potravu a narušia jej bunkové steny. Jazyk tráveninu premiešava a formuje na sústa. Slinné žľazy vyučujú sliny a začína sa enzymatické, štiepenie / amylázou / škrobu (cukru).
  • Z ústnej dutiny prechádza potrava do pažeráka. Pažerák sa nachádza za priedušnicou a vedie do žalúdka. Pri prehĺtaní uzavrie hrtanová príklopka priedušnicu (tracheu), aby sa do nej nedostala nijaká potrava.
  • Natrávenina sa cez kardiu ( vchod do žalúdka) dostáva do žalúdka. Je to  svalovitý „vak“ s obsahom, cca. 1,5 litra. Bunky žalúdka produkujú  žalúdočnú šťavu ( denne 2-3 l ) Tvorí ju HCl – kyselina chlorovodíková, tráviace enzýmy rozkladajúce potravu a iné látky ( vnútorný faktor…) Koncentrovaná kyselina chlorovodíková  s pH okolo 1, pomáha aktivovať enzýmy a chráni baktériami a plesňami. V žalúdka sa trávenina pomaly posúva k vrátniku ( vchodu do tenkého čreva).
  • V tenkom čreve prebieha najdôležitejšia časť trávenia.. Na povrchu jeho vnútornej sliznice sa nachádzajú  črevné klky. Tie zväčšujú vnútorný  povrch tenkého čreva o 4000-násobok, t. j. asi na 2000 m2.
  • Tenké črevo má tri časti: dvanástnik (dlhý asi ako 12 prstov uložených vedľa seba),lačník (pri pitve je prázdny a bedrovník ( najdlhšia časť).
  • Nakoniec trávenina prechádza do hrubého čreva. Tenké črevo ústi do neho  trochu vyššie, nie konci . Toto slepé zakončenie sa nazýva slepé črevo a na jeho konci  sa nachádza 7 až 10 cm dlhý červovitý prívesok –apendix. Slepé črevo má obrannú funkciu , jeho chlopňa zabraňuje upchatiu a spätnému prechodu obsahu z hrubého čreva do tenkého.
  • Nestrávené zvyšky z tenkého čreva sa v hrubom čreve zahusťujú vstrebávaním vody , sformujú sa do stolice, obalia sa hlienom a cez konečník sa posúvajú k análnemu otvoru. V čreve sa nachádzajú kolibaktérie, ktoré štiepia celulózu a spúšťajú proces hnitia bielkovín, čoho sprievodným javom je tvorba plynu.
  • Stolicu tvorí : 3/4 voda + pevná zložka (baktérie 1/3, 1/3 rastlinné vlákna , 1/3 mix, ktorého sa telo chce zbaviť) 100-500 g/denneFrekvencia  vyprázdňovania je individuálna závisí: pohybu, prebiehajúcich ochorení, užívaných liekov aj od psychiky, pohlavia, veku, stravovacích zvyklostí, pitného režimu

Súhlasím s tvrdením, že sme nielen tým, čo jeme, ale hlavne tým, čo a ako naše telo dokáže stráviť. Nedokážeme ovplyvniť  svoju výživu keď sa ešte prevaľujeme v maternici našej mamy a ani  pár rokov potom. V dospelosti a najmä, keď sa už chystáme byť rodičmi, by sme mali k príjmu potravy pristupovať už vedome.

Nielen v Indii, ale už aj u nás začínajú venovať pozornosť prečisteniu  organizmu budúci rodičia. Nemali by fajčiť, piť alkohol, vyhýbať sa stresu a mali by sa viac venovať výberu zdravej stravy. Ak  to zanedbajú, môže sa to prejaviť  na dieťatku.

Kto chce, aby  dieťa  platilo  za prehrešky svojich rodičov, často aj predošlých generácií?

Našťastie geniálne nastavenie organizmu dokáže mnohé napraviť. Náš vnútorný lekár nám pomáha, aby sme sa vrátili do rovnováhy a chráni všetky pre život dôležité orgány.

Prestáva to platiť s pribúdajúcimi rokmi. 

Tu už musíme priložiť  “ ruky k dielu“, teda k sebe.

Myslíte to so svojim zdravím vážne?

Dôchodkový vek sa odďaľuje, ale raz príde. Už teraz sa rozhodnite, či ho chcete tráviť v domácom väzení svojho bytu, alebo ústave pre dlhodobo chorých. Alebo si chcete  plniť sny, na ktoré budete mať konečne dostatok času.

Zvyšujúce sa percentá chorých na civilizačné choroby sú dostatočným mementom. Všetko neovplyvníme. Venujme preto pozornosť tomu, čo ovplyvniť vieme. Už teraz.

Začnite svojim trávením. Ako sa prejavujú problémy s trávením?

  • zlým dychom
  • povlakom na jazyku
  • zvýšenou kazovosťou zubov
  • zápalom hrubého čreva
  • zníženou imunitou
  • alergiami
  • opakovanými zápalmi močového mechúra
  • problémom s pohybovým aparátom
  • problémom s vyprázdňovaním
  • únavou
  • vplyvom na nervový systém a psychiku

Máte niektorý z príznakov? Jeden, alebo aj viac?

Chcete vedieť, čo môžete urobiť už teraz?

  • Jedzte pravidelne optimálne množstvá potravy, primerané porcie, vo vhodnom čase, nie pričasto , nie ak máte zápchu, a nie bez pocitu hladu- rešpektujte svoje biologické hodiny
  • Jedzte pomaly, dobre požujte a premiešajte potravu slinami. Prehltnite, keď už je sústo tekuté a necítite jeho chuť. Telo strávi len to, čo dokáže skvapalniť.
  • Nepite počas dňa priveľmi studené nápoje a  počas jedla pitie obmedzte na minimum.
  • Pite čistú vodu na základe vašich individuálnych potrieb- minimálne 1,5 l ( toľko jej približne denne vylúčime)
  • Naučte sa kombinovať jedlá tak, aby vám nespôsobovali tráviace ťažkosti.
  • Jedzte 3 jedlá denne s  odstupom 4-6 hodín.
  • Nejedzte, keď ste rozrušení – nezajedajte smútok, stres a emócie.
  • Vyberajte si jedlá hodnotné z  hľadiska výživy,  energie,  čistoty a čerstvosti podľa vašej konštitúcie. Podľa ájurvedy môže byť jedlo jedom pre jedného a liekom pre iného. Zdôrazňuje tým jedinečnosť každého z nás. Aj keď ájurveda ako najstarší zdravotný systém, používa odlišnú terminológiu ako súčasná veda, čoraz viac jej princípov potvrdzuje.
  • Nejedzte  pred spaním, ani v noci.
  • Jedzte v príjemnom prostredí, ako vám to vyhovuje. Nedajte sa pri jedení rozptyľovať rozprávaním, alebo sledovaním obrazovky, či displeja vášho mobilu.
  • Rozvíjajte brušné dýchanie – pomôže vám omladnúť.

Viac sa o trávení a jeho uzdravovaní sa  dozviete v II. časti eBooku Omladnúť môžeme v každom veku Trávenie bez trápenia.  

 

 

 

 

Izabela Hamranová
Má rada slová a možnosť ich energiou pomáhať a meniť príbehy. Vzájomnú reč duše a tela. Objavovanie princípov rovnováhy a ich uplatňovanie v živote. Hľadá a objavuje cesty k zdraviu a trvalej mladosti. Dovoľte jej inšpirovať aj vás. Je autorkou eBooku Stručný manuál zdravého starnutia, alebo Omladnúť môžete v každom veku.http://belasolar.sk/omladnut-mozeme-v-kazdom-veku/. Na svojej doméne www.belasolar.sk prezentuje svoje osobné názory, skúsenosti a odporúčania na základe všeobecne dostupných informačných zdrojov. Môj príbeh si prečítajte tu
Komentáre
  • Tajomstvo prirodzeného chudnutia

    Naučte svoje telo spaľovať tuky a dosiahnite svoju optimálnu hmotnosť

  • Ako omladnúť za 14 dní o 14 rokov
  • Denník mojej detoxikácie v Indii
  • Púť do Santiaga
  • Najnovšie články
  • Kategórie