Vianoce – radosť, dobré trávenie a odpustenie

Sú už za dverami. Vianoce. Opäť sa mi zdá, že prišli rýchlejšie, ako som bola zvyknutá. Napriek povinnostiam sa snažím spomaliť. Sprítomňujem  si ubehnutý rok a v duchu ďakujem za všetko, čo ma robí slobodnejšou. Pokornejšou pred mystériom života.

Predstavujem si, ako si pri štedrovečernom stole „ rozbaľujeme“ najradostnejšie okamihy uplynulého roka a zároveň s vďačnosťou zisťujeme, že každý z nás bol obdarený viac, ako si tajne pred rokom želal.

Už pár rokov si nedávame pod stromček darčeky. Darčekom je pre nás spoločne strávený čas. Umožňuje mi to vyhýbať sa oblúkom nákupným centrám. Z diaľky vnímam uponáhľaných ľudí, ovešaných taškami plnými darčekov a potravín.

Pokiaľ si vianočné, ale aj novoročné hodovanie chceme bez následkov užiť, treba si v predstihu (pri nákupe potravín a plánovaní jednotlivých chodov) uvedomiť, či si chcem jedlo vychutnať, alebo sa ním prepchať. Možno trochu dlhšie plánovanie ušetrí aj čo to v peňaženke. Často sa mi zdá, že všetci nakupujú radšej viac, len aby „nič nechýbalo“. My sme však viac programovaní na to, že nevadí, ak by aj „niečo chýbalo“. Viac nám škodí prejedanie sa ako hlad. Množstvo nakúpeného jedla potom často končí v kontajneroch.

Viac nám škodí prejedanie sa, ako hlad.

V článku „Rozumiete svojmu tráveniu“ som sa snažila priblížiť cestu potravy v našom tráviacom trakte.

Počas sviatkov nás množstvo jedla láka mať  stále niečo v ústach. Od rána do večera do seba tlačíme sladké, slané, ovocie a všetko dookola a ešte to zapíjame sladenými nápojmi. Zabúdame na čistotu našich čriev, na zdravý odstup medzi jedlami, aby sa mohli v tom čase vyprázdniť a zregenerovať. Potom nás trápi plynatosť, pálenie záhy, bolesti brucha a hlavy, únava a pýtame sa , či bolo jedlo v poriadku, či majonéza bola čerstvá a olej nepripálený.

Málokedy si priznáme, že na vine nemusí byť  zloženie potravín, ale za to  môžeme my sami svojim častým jedením. Keď k tomu prirátame pasivitu, vysedávanie pred televízorom , tak môžeme byť radi, že jediným následkom budú len ďalšie kilogramy navyše.

Nemusíme mať v ústach všetko, na čo nám príde chuť a padne zrak.

Nič z toho sa však nemusí stať. Všetko máme vo svojich rukách a nemusíme to mať zároveň aj vo svojich ústach. Časté jedenie nám naruší trávenie, podporí zápal sliznice čreva a škodí dobrým baktériám v čreve.

Časté jedenie nám naruší trávenie, podporí zápal sliznice čreva a škodí dobrým baktériám v čreve.

Sama viem, ako ťažko sa odoláva pripraveným dobrotám.  Ale ak sa vám podarí pri hodovaní dodržať aspoň pár  nasledujúce pravidiel, ktoré rešpektujú naše orgánové hodiny, vyhnete sa strate energie a priberaniu počas sviatkov.

Vhodná doba na konzumácie sladkého je medzi 9. -11. hodinou.

Ak milujete sladkosti a nechcete priberať, vhodná doba na ich konzumáciu je medzi  9.- 11.hodinou. Vtedy je najaktívnejší pankreas a slezina a vaše telo sladké dobroty dobre strávi. Takže si môžete zamaškrtiť napríklad na kvalitnej čokoláde, domácom pečive a ovocí. Alkoholu sa však doobeda vyhýbajte.

Medzi 17.- 19. hodinou sú aktívne obličky.

Veľmi dôležitý je pitný režim. Vypite aspoň 1,5 l čistej vody. Pravidlom dobrého trávenie, je nepiť počas jedla, ale 1/2 až hodinu pred jedlom a rovnako s takým odstupom aj po ňom. 1,5 l vody pomáha nahradiť vodu vylúčenú močom, potom a dýchaním. Podľa pocitu smädu, alebo telesnej stavby, pite aj aj viac tekutín.  Medzi 17.- 19. hodinou môžete piť viac, lebo vtedy sú obličky aktívne. Na niektoré látky (kávu, cukor, soľ, limonády, alkohol…) však v tomto čase radšej zabudnite, obličky sú na ne viac citlivé. Snažte sa dennú spotrebu tekutín vypiť do 19. hodiny, lebo neskôr im väčšie dávky škodia, hlavne ak to robíte denne.

Obličky sú citlivé aj na chlad, ktorý  ich oslabuje. Ak zvyknete pociťovať v tomto časovom intervale veľkú únavu, je vám zima, ale tvár máte horúcu s červenými lícami, treba si už odpočinúť a relaxovať v teple so šálkou čaju. Toto zase vaše obličky milujú.

Obličky majú radi teplo, pokoj a dostatok čistej, nie studenej vody vo vhodnom čase.

Večer choďte spať trochu hladní.

Po  19. hodine je váš žalúdok už pasívny  a hlavne tí, ktorý nemajú trávenie v 100% stave, by už nemali jesť. Ak nedokážete cez deň odolať neustálemu jedeniu, aspoň večer choďte spať trochu hladní. Ak je však pocit hladu priveľký, dajte si malý biely jogurt, nie príliš zrelý banán, alebo diétnejšiu sušienku. Ako som písala v článku „Rozumiete svojmu tráveniu“  , jedlo môže zostať v tráviacom trakte nespracované,  čo negatívne ovplyvní pečeň, pľúca, obličky a srdce. Ak jeme po 21. hodine, potrava sa už nespracuje a energia, ktorú z nej získame sa uloží v našich tukových zásobách. Je to nevhodný čas na jedlo pre všetkých, ktorí majú nadváhu a chcú schudnúť.  Tým, že sa telo už pripravuje na spánok, netreba ho stimulovať dynamickým cvičením, ani stimulačnými látkami ako je káva, čokoláda, alkohol, cigarety a iné povzbudzujúce látky.

Ak máte nadváhu, po 21. už nejedzte.

Pravidelné budenie medzi 23 – 01 hodinou, môže signalizovať  súčasné, alebo budúce problémy so žlčníkom. Vtedy sa treba začať viac venovať sebe, svojmu životnému štýlu. Viac v knihách „Omladnúť môžeme v každom veku“. Ak vylepšíte svoj denný životný štýl, môžete sa vyhnúť neskorším problémom.

Skúste sa pripraviť na sviatky nielen varením, pečením a upratovaním. Zamyslite sa nad tým, ako sa chcete cítiť, ako chcete využiť spoločne strávený čas. Čo by vaši blízki od vás radi  počuli? Akými slovami by ste ich mohli potešiť? Ako by ste sa sami mohli cítiť lepšie?

Myšlienky, slová, činy.

Môžete ich tvoriť vedome. Nie vždy sa vám to musí podariť.  Môžete zlyhať znova a znova. Často sa potom na seba hneváte. Dôležité je skúšať a trénovať každý deň. A odpúšťať si.  Vianoce sú aj o odpúšťaní. Odpúšťajte sebe, ale aj tým, ktorí vás sem tam zrania, pre svoju nedokonalosť a nevedomosť. Keby ste boli sami dokonalí, tak by sa vám to nedialo. Odpustenie so sebou prináša slobodu a pocit ľahkosti.

Myšlienky, slová a činy.

Starajte sa o ne, ako najlepšie viete. Nastavte ich na radosť a zdravie a snažte sa o zachovanie rovnováhy vo svojich životoch. Postupne sa zbavujte frázy “už starnem“ a zamerajte sa na „stále sa cítim  mlado“. A začnite pre to aj niečo robiť. Po troške, ale každý deň, začnite robiť niečo pre seba.

Váš život je dar a je dobré si to častejšie pripomínať.

Myšlienky, slová a činy. Venujte im pozornosť, môžu vám zmeniť život.

A keď na Vianoce zasneží postavte si s deťmi snehuliaka a s úsmevom si zaželajte nech sú plné radosti, lásky a pokoja.

 

 

 

Bela
Má rada slová a možnosť ich energiou pomáhať a meniť príbehy. Vzájomnú reč duše a tela. Objavovanie princípov rovnováhy a ich uplatňovanie v živote. Hľadá a objavuje cesty k zdraviu a trvalej mladosti. Dovoľte jej inšpirovať aj vás. Je autorkou eBooku Stručný manuál zdravého starnutia, alebo Omladnúť môžete v každom veku.http://belasolar.sk/omladnut-mozeme-v-kazdom-veku/. Na svojej doméne www.belasolar.sk prezentuje svoje osobné názory, skúsenosti a odporúčania na základe všeobecne dostupných informačných zdrojov. Môj príbeh si prečítajte tu
Komentáre
  • Tajomstvo prirodzeného chudnutia

    Naučte svoje telo spaľovať tuky a dosiahnite svoju optimálnu hmotnosť

  • Ako omladnúť za 14 dní o 14 rokov
  • Denník mojej detoxikácie v Indii
  • Púť do Santiaga
  • Najnovšie články
  • Kategórie